טיפולי שורש
פופולארי באתר

מצילים את השן – מהו טיפול שורש

כל מה שצריך לדעת על טיפולי שורש ובחירת רופא שיניים לביצוע טיפול שורש

לפני שאתם הולכים לעבור טיפול שורש כדאי להכיר את השלבים של טיפולי שורש ולמצוא רופא שיניים / רופא שיניים מומחה לטיפולי שורש

מהו טיפול שורש?

"טיפול שורש" הוא ביטוי בעברית, שמשמעותו טיפול יסודי ומעמיק לבעיה קיימת. ואכן טיפול השורש הוא אחד הטיפולים המורכבים ברפואת שיניים, אך בזכותו ניתן להציל שיניים שבכל מצב אחר היו נעקרות.
במהלך הטיפול בשורש מוציאים מתוך החלל הפנימי שבתוך השן את הרקמה הנגועה בין ע"י דלקת או זיהום ולאחר ניקוי החלל עיצובו וחיטויו, ממלאים את החלל בחומר רפואי מיוחד שאוטם אותו לחלוטין.
בכך מושגת מטרת הטיפול בשורש: סילוק גורם המחלה, יצירת תנאי ריפוי נאותים לרקמות המקיפות את השן ומניעת כניסת חיידקים בעתיד.
לפני עשורים טיפול שורש היה מלווה בכאבים, אבל עם התקדמות הטכנולוגיה וחומרי ההרדמה, המטופלים בימינו אינם מרגישים את טיפול השורש כלל. האמת היא שלפעמים יותר כואב לחיות עם השן הפגועה מאשר לטפל בה. האלטרנטיבות לטיפול שורש הן עקירת השן והחלפתה על-ידי שתל, גשר או תותבת נשלפת. לפעמים אופציות אלו הן יותר מורכבות ויקרות מאשר טיפול שורש.

איך מתבצע טיפול שורש?

טיפול שורש הינו הליך מובנה וידוע בו מתבצעת פרוצדורה רפואית הכוללת שלושה שלבים עיקריים:
1. פתיחת השן וסילוק העששת שהצטברה.
2. סילוק מוך השן וניקוי יסודי של תעלות השורש.
3. מילוי השן בחומר אטימה וסגירת השן.

לפני תחילת הטיפול אשר מבוצע בהרדמה מקומית ברוב המקרים יבצע רופא השיניים צילום רנטגן לצורך בחינת מצב השן ובדיקה לגבי סביבת השן (האם התפתחה דלקת) וגם בכדי לצפות באורך תעלות השורש (שהן שונות מאדם לאדם).
לאחר ההרדמה המקומית, יחל רופא השיניים בהסרת העששת וניקוי תעלות השורש. לאחר ניקוי יסודי של השן ותעלות השורש יחדיר רופא השיניים חומר מיוחד שתפקידו למנוע חדירה והתרבות חיידקים באזור זה.
בסיום התהליך ימלא רופא השיניים את החלל בחומר סתימה ויסגור את השן.

מומלץ לבצע טיפול שורש אצל רופא שיניים עם מיומנות ונסיון. במיקרים בהם יש צורך בטיפול שורש מורכב, מומלץ לבצעו אצל רופא מומחה לטיפולי שורש. (ניתן למצוא רשימת רופאי שיניים ומומחים לטיפולי שורש בהמשך המאמר)

טיפול שורש חוזר

כאשר טיפול השורש הראשון לא הצליח להתגבר על הבעיה, מופנה המתרפא לביצוע טיפול שורש חוזר אצל מומחה לטיפולי שורש.
בידי המומחה ידע ומיכשור שלא נמצא בידי רופא שיניים כללי וכך יש סיכויי הצלחה טובים לביצוע טיפול השורש החוזר. מאידך בעזרת המיקרוסקופ אנחנו יכולים לאתר בעיות שונות כגון סדקים שלא נראים בעין, ואז יומלץ שלא לבצע טיפול חוזר אלא לעקור את השן.

טיפול שורש כירורגי (אפיסקטומי)- ניתוח קיטוע סב-חוד השורש

במקרה של כשלון טיפול השורש הראשוני, תעמוד לרשותנו אופציית טיפול השורש החוזר ("חידוש טיפול שורש"). במצבים מסוימים הפתרון הנכון יהיה ביצוע טיפול שורש כירורגי. למשל במקרה של גשר חרסינה חדש שלא רוצים לפגוע בו, המצאות מבנה ארוך ורחב בתעלת השורש, שאם ננסה לפנותו כדי לאפשר ביצוע טיפול שורש חוזר, יש סכנה שהשן תתפוצץ, מכשיר שבור בעומק התעלה שלא ניתן להוציאו מבלי לסכן את השן ועוד.

גם במקרה שטיפול השורש החוזר לא הצליח להתגבר על החיידקים והזיהום בלסת ממשיך, בדרך כלל לא יבוצע חידוש טיפול שורש נוסף (כי הדבר יביא אותנו לרוב למסקנה, שקיים כנראה איזשהו כיפוף או מחסום אנטומי שמונע מהמכשור הקיים בידנו להגיע אל קצה השורש, ולנקות אותו כראוי וצריך להגיע אל השורש מצדו השני ולטפל בזיהום), כלומר גם במצב זה יומלץ ביצוע טיפול שורש כירורגי כולל קיטוע סב חוד השורש-אפיסקטומי.

באפיסקטומי אנו מגיעים אל השורש מכיוון הקצה שלו, ומבצעים טיפול שורש הפוך, וכן מסלקים כירורגית את קצה השורש הבעייתי והרקמה המזוהמת סביבו. במקרי נזק רב לעצם מבוצעת גם השתלת עצם מלאכותית למילוי איזור הנגע בלסת.
סיבה נפוצה לביצוע אפיסקטומי היא כאשר קיימים כבר כתרים תקינים בפה ותחתיהם טיפולי שורש ומבנים, אם אחד מטיפולי השורש לא הצליח, במקום לפרק את כל השיקום, מגיעים לקצה השורש הבעייתי ומטפלים בו בעזרת טיפול שורש כירורגי .
טיפול השורש הכירורגי מבוצע במרפאתי בטכניקה של מיקרו- כירורגיה תחת מיקרוסקופ טיפולי, בעזרת מכשור חדשני ביותר ובהמשך הניתוח מבוצעת סתימת שורש "הפוכה".
סיכויי ההצלחה נעים סביב 95% ל-5 שנים.
הריפוי לאחר הניתוח הוא קל יחסית, מכיוון שהפתיחה ברקמה היא קטנה ביותר וגם הסרת חומר השן וגודל השדה הניתוחי הוא קטן מאוד.

מקרים מיוחדים:
לעיתים, לאחר טיפול בשורש השן, השן שבה בוצע הטיפול נחלשת ו/או אין בסיס תמיכה מספקת לחומר המילוי: במקרה מעין זה יכול רופא השיניים להחדיר בורג תומך לאחת מתעלות השן על מנת לתמוך את חומר המילוי או את הכתר.

מאת: ד"ר שטיינבוק נלי
מחפשים מרפאת שיניים לביצוע טיפול שורש? הכנו לכם קישורים כאן 

מאמרים קשורים לנושא

מאמרים שיעניינו אותך
Close
Back to top button
מי אנחנו I תנאי שימוש ותקנון האתר  I הצהרת נגישות  I פרסמו באתר  I צור קשר

בקרו גם ב: אתר רפואת שיניים I אתר מטפלים I משחקים אונליין I חנות קריסטלים אונליין